Nie tylko roboty. Jakie nowe technologie wykorzystywane są w gastronomii?

Roboty Pudu, które od początku tego roku podbijają polską gastronomię, postawiły bardzo wysoko poprzeczkę. Nie pojawiły się one jednak w wyniku rewolucji, a ewolucji technologicznej. Od lat branża wdraża coraz to nowsze rozwiązania, które mają podnieść jakość usług i poprawić wydajność pracy. Z jakich jeszcze rozwiązań warto skorzystać, aby podnieść konkurencyjność lokalu i przyciągnąć możliwie największą grupę klientów?

Gastronomia i nowe technologie

Rozwój gastronomii jest podróżą w nieznane. Po raz pierwszy w swojej historii wartość rynku gastronomii w Polsce w ostatnich latach oscyluje w granicach 30 mld zł, a dynamiki rozwoju może jej pozazdrościć wiele innych sektorów gospodarki. Gastronomia ponadto jest najszybciej odbudowującą się branżą po koronakryzysie, a czynnikiem, który pozwalał jej przetrwać w tym trudnym czasie, były właśnie nowe technologie. Przeniesienie działalności do świata online i realizacja dowozów uratowała dużą część przedsiębiorstw. Nowe technologie coraz częściej pojawiają się jednak w stacjonarnych restauracjach, gdzie spełniają wielorakie funkcje:

  • podnoszą jakość oferowanej usługi gastronomicznej,
  • rozładowują kolejki,
  • wpływają pozytywnie na wizerunek restauracji,
  • dostosowują obiekt do wymagań konsumentów, którzy na co dzień obcują z nową technologią.

Najważniejszą dla branży właściwością oferowaną przez nowe technologie jest jednak zwiększanie wydajności, możliwość zbierania ważnych dla firmy danych oraz prowadzenie systemu samoobsługowego. Rozwiązaniami, po które w ostatnich latach zyskują coraz większą popularność są przede wszystkim:

Kioski samoobsługowe

To właśnie dzięki nim rozpoczęła się era samoobsługowej gastronomii, która zyskuje nie tylko zwolenników wśród klientów, ale także restauracji, które decydują się na to rozwiązanie. Kiosk samoobsługowy jest przede wszystkim poszerzeniem społecznych kompetencji cyfrowych. Blisko 96 proc. Polaków korzysta obecnie z telefonów komórkowych, a 78 proc. z nich posiada nowoczesnego smartfona. Używanie kiosku nie odbiega trudnością od obsługi telefonu, a prosty i intuicyjny panel pozwala złożyć zamówienie bez konieczności stania w kolejce. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania możemy liczyć również na:

  • eliminacje błędów w zamówieniach (klient sam dokonuje wyboru i finalizuje transakcję),
  • skuteczność akcji upsellingowych przez proponowanie dodatkowych, korzystnych cenowo produktów,
  • większą sprzedaż i obsługę większej ilości zamówień.

LRS - system przywoławczy

Komunikacja z klientami nie zawsze musi odbywać się w sposób werbalny. Można do tego celu wykorzystać zdalny system przywoławczy, który za pomocą dźwięku i wibracji poinformuje gości o gotowym do odbioru posiłku. Dzięki temu nie tylko wyeliminujemy kolejki przy stanowisku kasowym, ale także będziemy mogli swobodnie realizować usługi gastronomiczne w trybie samoobsługowym. LRS jest ponadto stosunkowo niedrogim rozwiązaniem (w porównaniu do korzyści jakie oferuje), które znacząco poprawia komunikację i logistykę obsługi.

KDS - szybka i przejrzysta komunikacja z kuchnią

Komunikacja między pracownikami w restauracji to zawsze pole do  poprawy i optymalizacji. Skutecznym rozwiązaniem, które rzetelnie skomunikuje kuchnię i kelnerów jest system wyświetlaczy dostarczających na kuchnię informacje o złożonym zamówieniu. Dane, które trafiają na ekran zawierają tylko niezbędne informacje, a ich zbiorcze wyświetlanie pozwala lepiej zaplanować wydawanie dań. KDS ma służyć jednak przede wszystkim wyeliminowaniu pomyłek i optymalizacji czasu oczekiwania na posiłek.

Mobilny POS - sprzedaż bez ograniczeń

Nowoczesne urządzenia cyfrowe ulegają od lat miniaturyzacji. Dotyczy to również technologii gastronomicznej, gdzie powszechnie stosowane terminale POS są dziś obsługiwanie za pomocą urządzeń mobilnych. Aplikacje miniPOS, które z powodzeniem działają na smartfonach oraz tabletach są wartościowym narzędziem dla zespołu kelnerów. Dzięki nim, pracownicy nie muszą po każdym zamówieniu meldować się przy stacjonarnym stanowisku POS, ponieważ wszystkie zadania mogą realizować zdalnie. Mobilny POS umożliwia przede wszystkim:

  • bezpośrednią wysyłkę zamówień na kuchnię,
  • dostęp do rachunków i rozliczeń z każdego miejsca sali,
  • dostęp do pełnego menu wraz ze składnikami potraw i alergenami,
  • bieżącą administrację salą i wolnymi stolikami.

Beerwall - samoobsługa i satysfakcja

To stosunkowo nowe rozwiązaniem na polskim rynku, które przyciąga ogromne rzesze zainteresowanych. Ideą tego rozwiązania jest całkowite przekazanie władzy nad klientom, którzy sami decydują kiedy, ile i jaki trunek skonsumują. Obsługa ściany z zamontowanymi nalewakami polega na doładowaniu karty prepaid i samodzielnej obsłudze zgodnej z życzeniem. Po stronie lokalu pozostaje przede wszystkim dbałość o ciągłą dostępność asortymentu oraz jego atrakcyjność. Włączenie do sprzedaży systemu informatycznego daje ponadto ogromne możliwości marketingowe. Doskonale w tym zakresie sprawdzą się wszelkie programy lojalnościowe, promocje sprzedażowe czy akcje upsellingowe. Beerwall nie tylko ma na celu odciążenie pracy barmanów, ale przede wszystkim dostarczenie nowej jakości usługi i pełnej niezależności dla kupujących.

Pudu Roboty – nowy trend w gastronomii

Powyższe przykłady jasno pokazują, że branża gastronomiczna jest gotowa wdrażać nowe rozwiązania, jeśli mogą one w wymierny sposób usprawnić pracę zespołu. Pudu Roboty to nowe rozwiązanie na Polskim rynku, jednak na świecie ma już ugruntowaną pozycję i kolejne firmy decydują się na wdrożenie robotów do swoich firm, nie tylko restauracje.

Nasze roboty mogą być również częścią Twojego biznesu! Bellabot, Holabot, Kettybot? Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy o robotach dla Ciebie.